Łódź latająca Blohm und Voss Bv 138 była w czasie II WŚ głównym morskim samolotem rozpoznawczym dużego zasięgu niemieckiego Luftwaffe. Wykorzystywano ją do celów obserwacji akwenów morskich, stawiania min, zrzutu bomb i ataków torpedowych. Samolot Blohm und Voss Bv 138 miał krótki łodziowy kadłub z dwiema belkami ogonowymi, niosącymi usterzenie z podwójnymi sterami kierunku. Samolot był górnopłatem napędzanym trzema silnikami. Jeden z nich umieszczony był centralnie, powyżej osi kadłuba, napędzając czter
W okresie kilku lat poprzedzających wybuch II Wojny Światowej admirał Karl Dönitz stworzył szybko rozwijającą się, doskonale wyszkoloną, elitarną podwodną armię. Okręty podwodne dostarczane były do niemieckich morskich jednostek bojowych w wielu typach. Typy VII i IX operowały na Morzu Północnym, na Atlantyku, w rejonie Irlandii, w rejonie Bermudów, na Morzu Śródziemnym, zatapiając lwią część z ogółu utraconych przez aliantów okrętów i transportowców. Budowa okrętu typu VII była szczytowym osiągnięciem er
Niemiecki czołg podstawowy Leopard 2, pierwszy czołg III generacji, dzięki nowoczesnej konstrukcji, stał się przełomowym i wiodącym czołgiem na świecie. O przewadze nowej konstrukcji zadecydowało: zastosowanie w wielu aspektach najnowocześniejszych rozwiązań technicznych, wyjątkowa duża mobilność, ogromna siła ognia, dobre opancerzenie, a także stosunkowo niski koszt produkcji i eksploatacji. Model czołgu Leopard 2A4 można wykonać w dwóch wariantach: jako czołg należący do 10. Brygady Kawalerii Pancernej
We wczesnym okresie II Wojny Światowej, w niemieckim dowództwie, powstała koncepcja budowy ciężkich, opancerzonych dział samobieżnych. Sam Adolf Hitler zaaprobował budowę ciężkiego niszczyciela czołgów na bazie niewykorzystanych, prototypowych podwozi czołgów. Na cześć zasług prof. Ferdinanda Porsche, konstruktora niemieckiej broni pancernej, w roku 1943 wyprodukowane działo samobieżne nazwano Ferdinand. W późniejszym okresie zamiennie nazywano je Elefantem. Model przedstawia Ferdinanda o numerze 234 z 4.
Ciężki pancernik francuski Richelieu w początkowym okresie II WŚ przebywał w Dakarze, atlantyckim porcie we Francuskiej Afryce Zachodniej (obecnie Senegal). Po przegranej wojnie Francji z Niemcami i nieudanych próbach przejścia kolonii francuskiej na stronę Wolnej Francji, okręty przebywające w Dakarze, m.in. Richelieu, zostały zaatakowane przez aliantów w ramach Operacji CATAPULT. Ataki z powietrza, wody i ... spod wody, wielokrotnie uszkodziły Richelieu, a drugi pancernik Jeun Bart zatopiły na mieliźni
Na regaty w 1851 roku, oprócz 16 jachtów angielskich, zaproszono także jako 17., późniejszego triumfatora, amerykański szkuner America. Nagrodą dla zwycięzców zawodów, ufundowaną przez angielską królową Wiktorię, był srebrny wiktoriański puchar wartości 100 gwinei. W roku 1957, kiedy to puchar został przekazany do New York Jacht Club, jako trofeum w międzynarodowych regatach, zaczęto go nazywać Pucharem Ameryki. Od historycznego zwycięstwa Amerykanie bronili trofeum przez 132 lata. Wykonany model przedsta
Seryjną produkcję konstrukcji Gordona Ingrama – pistolet maszynowy MAC Ingram M10 rozpoczęto w 1970 roku w amerykańskim przedsiębiorstwie Military Armament Company (MAC). Chociaż broń ta nie była oficjalnie wprowadzona na uzbrojenie jednostek policji, to była bardzo popularna na całym wschodnim wybrzeżu USA. Obecnie używana jest w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Izraelu, Portugalii oraz kilku krajach Ameryki Południowej. Mechanizm spustowy umożliwia prowadzenie ognia pojedynczego i ciągłego. Szc
Aichi D3A Val był jednosilnikowym, pokładowym nurkującym samolotem bombowym. Samolot stał się jednym z symboli japońskich sukcesów militarnych na Dalekim Wschodzie. Celność zrzutu bomb była zdecydowanie wyższa od osiąganej przez samoloty amerykańskie, angielskie czy niemieckie. W ataku na Pearl Harbor wzięło udział 51 bombowców nurkujących D3A1 (w pierwszej fali uderzeniowej) oraz 80 bombowców (w drugiej fali uderzeniowej). Samolot z numerem taktycznym BI-231 wchodził w skład grupy lotniczej lotniskowca
Wielozadaniowy samolot myśliwski F4U-1D Corsair był używany jako dzienny myśliwiec przechwytujący, myśliwiec bombardujący, samolot szturmowy, myśliwiec nocny oraz samolot rozpoznawczy. Opinie pilotów były skrajnie przeciwne. Jedni uważali F4U za najlepszy myśliwiec II WŚ, inni za najmniej udany samolot. Wybór płata w kształcie spłaszczonej litery W był podyktowany zapewnieniem odpowiedniego prześwitu między śmigłem a ziemią i skróceniem długości goleni podwozia. Samolot w trakcie oblotów stał się najszybs
W 2000 roku w trakcie letnich manewrów Floty Północnej Federacji Rosyjskiej wiele jednostek obserwacyjnych zarejestrowało dwa podwodne wybuchy. W ich wyniku zatonął w tragicznych okolicznościach okręt podwodny K-141 Kursk. Był to okręt klasy Oskar II (dziesiąty z serii). Historia okrętu i wyjątkowe dane taktyczno-techniczne zwiększyły zainteresowanie pasjonatów tego typu konstrukcjami. Opracowany model kartonowy przybliża informacje o okrętach tej klasy. Długość modelu okrętu (154 cm) poważnie zwiększa st
Bell UH-1 Iroquois zrewolucjonizował poglądy na temat wykorzystania śmigłowców do celów wojskowych. Najpopularniejszy wielozadaniowy śmigłowiec w historii. W 1964 roku w Wietnamie utworzono z UH-1 jednostki, które później nazwano "kawalerią powietrzną". Walki w wietnamskiej dżungli wymagały transportu żołnierzy i ich zaopatrzenia na duże odległości, w bezdrożnym terenie, bez określonej linii frontu. Zadania te bardzo dobrze spełniały UH-1 Iroquois. Ewakuacyjne działania UH-1 trudno przecenić. Dzięki niemu
PZL P-37B Łoś był dwusilnikowym samolotem bombowym, całkowicie metalowym wolnonośnym dolnopłatem. Wprowadzono szereg nowatorskich rozwiązań konstrukcyjnych w strukturze kadłuba, skrzydłach i usterzeniu, w zespołach podwozia głównego. Cechą charakterystyczną wyglądu samolotu (wersja B) było dwupłatowe usterzenie pionowe typu Lancaster. Właściwości lotne i nawigacyjne, udźwig ładunku bomb stawiały samolot w czołówce w okresie przedwojennym. Zaprezentowany na XVI Salonie Lotniczym w Paryżu (1938) wzbudził og
PZL P.37B Łoś był jednym z najbardziej udanych samolotów bombowych polskiej produkcji przed wybuchem II WŚ. Był dwusilnikowym bombowcem, całkowicie metalowym wolnonośnym dolnopłatem. Wprowadzono szereg nowatorskich rozwiązań konstrukcyjnych, m.in. awangardowe rozwiązanie konstrukcyjne podwozia (projekt inż. P. Kubickiego). Cechą charakterystyczną wyglądu samolotu (wersja B) było dwupłatowe ogonowe usterzenie pionowe. Właściwości lotne i nawigacyjne, udźwig ładunku bomb, stawiały samolot PZL P.37B Łoś w rz
USS Lexington i USS Saratoga były pierwszymi okrętami w US Navy, które w pełni zasługiwały na miano lotniskowców. Od chwili wcielenia do służby (1927) USS Saratoga do końca II WŚ zachował prymat najdłuższego lotniskowca. Wielokrotnie celnie atakowany przez kamikaze, trafiony bombą, mimo dużych uszkodzeń nie zatonął i o własnych siłach dopłynął do Pearl Harbor. Model przedstawia stan okrętu z I połowy lat trzydziestych XX wieku. Budowa modelu należy do prac trudnych. Stanowi wyzwanie dla początkującego M
Wydanie modelu pancernika Oktiabrskaja Rewolucja (ex-Gangut) zbiegło się z 300. rocznicą zwycięskiej bitwy morskiej floty Piotra I wokół fińskiego Półwyspu Hanko-Hangö. W 1914 roku, uświetniając 200. rocznicę tego zwycięstwa, zbudowano pancernik nazwany Gangut. Wycinanka pozwala na zbudowanie jednostki wg stanu z 1939 roku. Model stanowi poważne wyzwanie dla początkującego Modelarza. Wymaga dużego doświadczenia i cierpliwości w trakcie budowy. Wycinanka wydrukowana jest techniką offsetową. Umożliwia to i