„Golgota wrocławska” to wyjątkowa opowieść o odkrywaniu prawdy zapisanej w nigdy nie wysłanych listach. W 1994 roku natrafia na nie młody historyk piszący doktorat, który znajduje pożegnalne listy skazańców oczekujących w końcu lat czterdziestych na wykonanie wyroku śmierci. Dzięki nim poznaje sprawę Henryka Szweycera, bojownika powstań śląskich. Odkrywa tajemnicę ukartowanego procesu, w orzeczeniu którego za kradzież kilkudziesięciu znaczków pocztowych zasądzono i wykonano trzy wyroki śmierci. Jego dokum
Spektakl Sceny Faktu przedstawia sensacyjne wydarzenia z przełomu 1942 i 1943 roku związane z zabójstwem Marcelego Nowotki „Starego” – współzałożyciela i pierwszego sekretarza Polskiej Partii Robotniczej. Śmierć Nowotki wywołuje rozłam wśród jego współpracowników i rywalizację o władzę. W ścieraniu się frakcyjnych sił uczestniczą: Władysław Gomułka, Małgorzata Fornalska, Paweł Finder, Marian Spychalski, Franciszek Jóźwiak i Bolesław Mołojec. Podejrzenie o zorganizowanie zamachu pada na dowódcę Gwardii Lu
Wstrząsająca historia cennego dla UB agenta, który doprowadził do wielu aresztowań, wyroków śmierci i osobistej tragedii, nie wahając się nawet wydać własnego brata. Opowieść o tajnym współpracowniku, który dzięki doskonałemu kamuflażowi pozostawał przez wiele lat nierozpoznanym przez otoczenie donosicielem bezpieki. Na początku 1950 roku uczeń płockiego gimnazjum, szantażowany odpowiedzialnością karną za kontakty z bratem, żołnierzem 6. Brygady Wileńskiej, podpisał deklarację współpracy. Już pierwsza
Historia ucieczki Stanisława Mikołajczyka z okupowanej przez Sowietów Polski na tle jego losów w ostatnich trzech latach działalności politycznej – jako premiera rządu polskiego w Londynie, przywódcy PSL-u i wicepremiera powojennego rządu. W maju 1945 roku, po rozmowach z Churchillem i Andersem, wbrew stanowisku polskiego środowiska emigracyjnego, Mikołajczyk podjął dramatyczną decyzję o powrocie do kraju i kierując się postanowieniami konferencji jałtańskiej przybył do Polski. Wierzył, że nawet w warunka
Spektakl Sceny Faktu opowiada o prezencie przygotowywanym z okazji Barbórki 1977 roku dla I Sekretarza KC PZPR. Aby uczcić górnicze święto i ożywić ideę socjalistycznego współzawodnictwa pracy, towarzysze z bliskiego otoczenia Gierka, oprócz odsłonięcia pomnika legendarnego polskiego stachanowca Wincentego Pstrowskiego, postanowili zrobić I Sekretarzowi niespodziankę. W rekordowym tempie trzech miesięcy, z pomocą wojska i w wielkiej tajemnicy, powstawał film o Pstrowskim. Towarzysze doszukiwali się p
Spektakl ukazuje pobyt Prymasa Stefana Kardynała Wyszyńskiego w Komańczy – ostatnim miejscu uwięzienia przez władze komunistyczne. Przywieziony z Prudnika Śląskiego 28.10.1955 roku, przebywał w klasztorze Sióstr Nazaretanek do 28.10.1956 roku. Tu poznajemy Prymasa Tysiąclecia – jako kapłana i wielkiego człowieka Kościoła w Polsce, męża stanu. Podczas uwięzienia przygotowuje program duszpasterski Kościoła, dzięki któremu religia katolicka zachowa w Polsce ogromne znaczenie i pozycję, i który skutecznie prz
Po raz pierwszy na DVD Teatr Sensacji „Kobra”. Program, który w czwartki gromadził przed telewizorami 95% widzów. „W pewnych latach czekało się na czwartek, na Kobrę, bo to były chwile, kiedy można było się oderwać od rzeczywistości, która nas przeważnie męczyła, nudziła”- mówi reżyser i scenograf Janusz Majewski. „Ludzie się na to spieszyli z pracy, ze spotkań. Ulice wyludniały się (…)”- wspomina reżyser Jerzy Gruza. Na czym polegał fenomen „Kobry”? Czy sprawiały to największe gwiazdy polskie
„Samolot do Londynu” to kolejny kryminał z cyklu Teatru Sensacji „Kobra”. Na pokładzie samolotu zostaje zamordowany Richard Konx - przedstawiciel handlowy kopalni diamentów. Śledztwo podejmuje jeden z pasażerów - ekspert Scotland Yardu. Morderca znajduje się na pokładzie. Czy policjant rozwikła zagadkę zabójstwa zanim samolot wyląduje? Rok produkcji: 1964 Reżyseria: Józef Słotwiński Muzyka: Andrzej Sławiński Zdjęcia: Antoni Żurek, Tadeusz Jeżak, Michał Szymański Scenografia: Jerzy Gora
Znakomita komedia kryminalna - klasyka czarnego humoru angielskiego, ale napisana przez polskiego autora Janusza Majewskiego ukrywającego się pod pseudonimem Patrick G. Clark. Dwie samotne kobiety – matka i córka. Pensjonat, w którym straszy. Tajemnicze zbrodnie oraz pragnący rozwiązać zagadkę komisarz Fuddler. Świetna obsada aktorska, zabawne, ciekawe i inteligentne zwroty akcji trzymające widza w napięciu do końca. Rok produkcji: 1975Reżyseria: Barbara Borys – Damięcka Autor: Patr
Podczas wakacji na Wybrzeżu zostaje zamordowany właściciel lodziarni, Listkowski. Policjanci z lokalnego posterunku rozpoczynają śledztwo. Prawdopodobnym motywem zabójstwa był rabunek, gdyż Listkowski w dzień morderstwa nie zdążył wpłacić na poczcie dziennego utargu. Na trop przestępcy naprowadza policjantów znaleziona guma do żucia amerykańskiej produkcji. Rok produkcji: 1972 Autor: Jerzy Janicki Reżyseria: Józef Słotwiński Realizacja TV: Barbara Borys-Damięcka Scenografia: Ivo Dobi
Jeden z najsłynniejszych, klasycznych kryminałów z cyklu Teatru Sensacji „Kobra”. Pełna napięcia historia samotnej, sparaliżowanej kobiety, która przypadkowo włącza się w rozmowę telefoniczną dwóch płatnych morderców. Mężczyźni omawiają szczegóły planowanej na ten wieczór zbrodni. Kobieta rozpaczliwie próbuje zapobiec morderstwu. Z czasem orientuje się, kto ma paść jego ofiarą. Jedynym kontaktem Pani Stevenson ze światem jest telefon.Pamiętna rola Aleksandry Śląskiej. Rok produkcji: 1964 Autor: Luci
W willi pani Lorden, wdowy po miliarderze, zostaje zamordowany jej przyszły zięć. Nieznany sprawca strzela do niego tuż przed ceremonią ślubną. Śledztwo w tej sprawie podejmuje porucznik Smike i sierżant Bolt. Wszelkie poszlaki wskazują, że winnym morderstwa jest syn Pani Lorden z pierwszego małżeństwa. Czy podstęp oficerów śledczych doprowadzi ich do ujawnienia prawdziwego sprawcy? Rok produkcji: 1974 Autor: Jerry McKee (Juliusz Machulski) Reżyseria: Jan Machulski Realizacja TV: Barbara Sała
Telewizyjna wersja przedstawienia na "Scenie w Baraku" Teatru Współczesnego w Warszawie. Dramat, utrzymany w konwencji groteskowej opowieści o świecie naznaczonym piętnem rozkładu wszelkich wartości. Podejmuje problematykę roli i miejsca intelektualisty we współczesnych realiach życia. W rodzinie Stomila i Eleonory dochodzi do paradoksalnego konfliktu pokoleń pomiędzy nowoczesnymi, łamiącymi normy, rodzicami a ich synem. Artur buntuje się przeciwko dogmatycznie pojmowanej wolności, żąda powrotu do tradycj
Sceniczna baśń, pełna humoru i fantazji opowieść o starym, poczciwym diable, który naraził się władzom piekielnym, zaniedbując czartowskie obowiązki. W Długich Kabatach ludzie przestali grzeszyć. Nikt ich nie straszył i nie demoralizował. Przez długie lata ani jedna dusza stamtąd nie trafiła do piekła. Aby sprawdzić, kto odpowiada za tak haniebny stan rzeczy i rychło naprawić zło, z czeluści piekielnych przybywa uczony wysłannik samego Belzebuba. Choć gorliwie zabrał się do dzieła i wiele wskazuje na
Współczesna komedia obyczajowa zrealizowana w klimacie tatrzańskich plenerów i podhalańskiej gwary. Z jednej strony pełen nostalgii zamożny polonus góralskiego pochodzenia, z drugiej sprytni gospodarze i pasmo lokalnych konfliktów. Konfrontacja poglądów światowca z góralską życiową mądrością staje się źródłem komicznych sytuacji. Znakomity obraz polskiej emigracji, zderzenie kultur i osobowości podkreślone doskonałą kreacją aktorską Marka Konrada w roli tytułowego bohatera. Rok produkcji: 2001