Pojazdy MAN TGX w początkowym okresie (2000 r.) produkowano w wersjach przeznaczonych do transportu dalekosiężnego. W roku 2001 MAN TGX otrzymał wyróżnienie - "Samochód ciężarowy 2001 roku" (International Truck of the Year 2001). Produkowano pojazdy 2-, 3- i -4-osiowe, jako ciągniki siodłowe do ciągnięcia naczep (dalekie trasy), jako samochody ciężarowe: do wywozu śmieci, wywrotki, cementowozy, samochody przeciwpożarowe, pojazdy wyposażone w dźwigi i podnośniki. Ciągniki przeznaczone do transportu dalekie
Mimo wielu różnych typów łodzi rybackich używanych na Zalewie Kurońskim przyjęło się je wszystkie mylnie nazywać Kurenas. Wg ekspertów Kurenas nazywano tylko jeden typ łodzi, taki z którego łowiono ryby sieciami Korna. Konstrukcyjnie Kurenas (łódź Korna) była łodzią żaglową, płaskodenną, mającą jeden główny, duży maszt i drugi mały z przodu. Do głównego masztu przymocowany był duży prostokątny żagiel i jeden lub dwa małe, trójkątne. Na małym maszcie mocowany był mały żagiel trójkątny.Zalew Kuroński – zato
Ulepszone projekty, uwzględniające najnowsze wymagania odbiorców oznaczono La Combattante II i La Combattante III. Były to kutry i okręty rakietowe wspólnych projektów konstruktorów: niemieckich i francuskich. Wśród nich był P-52 Ipopliarchos Troupakis. Model należy do średniotrudnych w budowie. Plan modelu jest opracowany komputerowo na 8 stronach formatu A4.
Maserati 250F był przedniosilnikowym samochodem wyścigowym Formuły 1. Według opinii kierowców miał najlepszy silnik montowany z przodu samochodu w historii. Pojemność silnika wynosiła 2,5 litra, stąd oznaczenie 250F (skrócona forma od pierwotnej 250/F1). Sukcesy związane z tym samochodem są również sukcesami kierowców wyścigowych. Wielokrotnie na tym samochodzie brał udział w wyścigach argentyński kierowca wyścigowy, pięciokrotny mistrz świata Juan Manuel Fangio. Tytuły mistrzowskie zdobywał w latach 1951
Moskwicz 400-420 pod względem konstrukcji i wyglądu nadwozia był dokładną bezlicencyjną kopią niemieckiego Opla Kadetta K38, w jego mniej popularnej czterodrzwiowej odmianie. Wybór czterodrzwiowego Kadetta jako pierwowzoru radzieckiego popularnego samochodu został dokonany osobiście przez Stalina, tuż po zakończeniu wojny w Europie, na pokazie samochodów 19 czerwca 1945.Oznaczenie samochodu "400" oznaczało typ silnika, a "420" model nadwozia. Ciekawostką był napęd wycieraczek szyby od silnika - ich prędko
Na samolocie Lockheed Vega 5B w 1932 r. słynna amerykańska pilotka Amelia Earhart samotnie przeleciała nad Atlantykiem z Nowej Fundlandii do Irlandii Północnej.W 1934 roku samolot Lockheed Vega 5B, nazwany Litaunica II stał na lotnisku w Nowym Jorku i był gotowy do lotu do Europy. Litewski pilot Felikso Vaitkaus zamierzał przelecieć nad Atlantykiem i wylądować na lotnisku w Kownie. 21 września 1935 roku rozpoczął się ten historyczny lot. Niestety z powodu warunków pogodowych, silnej mgły, śnieżycy, oblodz
Wg zaleceń cara Piotra I, kamienna budowla latarni, miała powstać na kamiennym występie morskim. Szkic wieży wykonał odręcznie sam car. Na pewien czas odłożono jednak pomysł budowy latarni z kamienia. W 1719 roku powstała konstrukcja drewniana, którą nazwano latarnią kotlińską. W 1736 roku zmieniono jej nazwę. Honorując zasługi pierwszego dowódcy Kronszfloty, latarnię nazwano Tołbuchin. W 1810 roku zbudowano ceglaną wieżę oraz zabudowania koszarowe dla wojskowej obsługi latarni. W końcu XIX wieku przeprow
Model należy do średniotrudnych w budowie, zawiera dużo drobnych elementów. Plan modelu jest opracowany komputerowo na 2 stronach formatu A4.
ER2 był zmodernizowana poprawioną wersją zestawu ER1. Wagony motorowe i przyczepiane (ciągnione) produkowane były przez kilka zakładów i fabryk w Rydze.Zestaw umożliwia zbudowanie fragmentu torowiska, będącego podstawą dla zbudowanego wagonu. Model należy do trudnych w budowie, zawiera dużo drobnych, szczegółowych elementów, przeznaczony jest dla modelarzy doświadczonych. Plan modelu jest opracowany komputerowo na 24 stronach formatu A4.
Szlak wodny łączący Bałtyk z Wołgą, nazywany Kanałem Wołżańsko-Bałtyckim lub Maryjskim Systemem Wodnym, wymagał do prac holowniczych dobrze dostosowanego holownika. Opracowano więc projekt płaskodennej, niskiej, niedrogiej w eksploatacji łodzi. Zbudowany holownik bardzo dobrze spisywał się nie tylko na wodach kanałów i rzek, przepływał pod mostami, ale także sprawdzał się na wodach jezior: Onega i Ładoga. Sprawdzał się w pracach holowniczych basenów portowych i stoczniowych Petersburga, mógł także pracowa
W 1947 roku powołano w Związku Radzieckim specjalne biuro konstrukcyjno-doświadczalne (OKB) do badań nad śmigłowcami. Dyrektorem tej placówki został dr inż. Michaił Mil. W efekcie prac biura, w 1950 roku zatwierdzono do produkcji seryjnej śmigłowiec oznaczony Mi-1 (oznaczenie NATO - Hare).Śmigłowiec Mi-1 jest lekką, jednosilnikową maszyną z trójpłatowym wirnikiem nośnym i trójpłatowym śmigłem ogonowym. Mi-1A to zmodernizowana wersja opracowana w 1957 roku.Ogółem w ZSRR w latach 1952-1961 wyprodukowano pon
Aerosanie rozpowszechniono w czasie II WŚ i w wojnie radziecko-fińskiej w latach 1939-1940. W roku 1942 produkowano aerosanie RF-8 (GAZ-98) z silnikiem samochodowym GAZ-M1. Przydatne były do poruszania się po zamarzniętych rzekach i jeziorach, szczególnie w głębokim śniegu, gdzie inne pojazdy grzęzły. Często aerosanie modyfikowano dodając lekki 10-cio cm pancerz przedni, a w działaniach osłonowych wyposażane je w karabin maszynowy. Model należy do średniotrudnych w budowie, zawiera drobne elementy, przez
Zakładano zbudowanie dużej ilości Landwasserschlepper (LWS), lecz trudności w uruchomieniu masowej produkcji pojazdu uniemożliwiły wdrożenie tego planu. Ze względu na długotrwały rozwój konstrukcji LWS zostały one wyprodukowane w niewielkiej liczbie. Pojazd okazał się bardzo użyteczny w czasie inwazji w Rosji, a także w Afryce Północnej. W 1944 roku wprowadzono zupełnie nowy projekt, LWS II. Model należy do trudnych w budowie, zawiera dużo drobnych, szczegółowych elementów, przeznaczony jest dla modelarzy
Spahpanzer 2 Luchs A2 [ang. Lynx, pol. Ryś] jest specjalistycznym, pancernym pojazdem przeznaczonym dla oddziałów rozpoznawczych. Jego niezwykłą cechą jest posiadanie dwóch stanowisk dla kierowców, z przodu oraz z tyłu pojazdu. Zastosowano układ jezdny z czterema osiami sztywnymi (napęd 8x8). W zależności od sytuacji możliwe jest skręcanie wszystkich kół, co powoduje, że promień skrętu wynosi tylko 11,5 metra. W wodzie pojazdem amfibijnym kieruje kierowca, a napęd zapewniają dwie śruby napędowe umieszczo
Taczanki towarzyszące kawalerii pozwalały jej oddziałom na natychmiastowe wsparcie karabinów maszynowych, prowadzone bezpośrednio z pojazdu, w kierunku do tyłu. Taczanki miały zaprzęg dwu-, trzy- lub czterokonny. Na szeroką skalę stosowano je przez 1 Armię Konną Siemiona Budionnego w wojnie polsko-bolszewickiej. Model należy do trudnych w budowie, zawiera dużo drobnych, szczegółowych elementów, przeznaczony jest dla modelarzy z doświadczeniem. Plan modelu jest opracowany komputerowo na 18 stronach formatu